Wie ben ik

ingridVanaf mijn twintigste sta ik met ontzettend veel plezier voor de klas. Ik ben werkzaam geweest op twee scholen in Rotterdam. In 2000 ben ik op basisschool De Kring in Driebergen gaan werken. Langzamerhand kreeg ik de behoefte om kinderen meer specifieke begeleiding te geven. De opleiding voor Motorisch Remedial Teaching was daar naar mijn idee een goed antwoord op. In 2006 heb ik de opleiding Motorische Remedial Teaching bij Wim van Gelder afgerond. Ik stond nog steeds voor de klas en begeleidde daarnaast een aantal leerlingen met een rugzakje. Ik heb een aantal jaar op verschillende basisscholen groeps-MRT (gym extra) gegeven.

Per 1 augustus 2014 ben ik gestart met mijn eigen praktijk ‘Bewegend in Balans’. Het is geweldig om te zien wat een progressie kinderen kunnen maken na een periode MRT. De motivatie van de leerlingen zelf en daarbij het dagelijks oefenen maakt dat ze vaak een goede vooruitgang boeken in hun motorische vaardigheden.

Sinds vorig jaar werk ik veel met de zeer effectieve rekenbegeleiding via de 2Hands4Kids methode.  Op een speelse manier, met materiaal en een goede begeleiding wordt voor deze kinderen rekenen weer leuk, kan het zelfvertrouwen toenemen en eventuele faalangst verdwijnen.

De Teken-je-gesprek-methode pas ik toe bij leerlingen die behoefte hebben aan begeleiding gericht op gedrag of faalangst. De overzichtelijke, kleurige gesprekstekening die ontstaat, geeft de leerling (probleemdrager) letterlijk zèlf zicht op zijn problemen. Een gesprekstekening biedt een ‘nieuw perspectief’. Je ziet als probleemdrager je eigen probleem tot de kern teruggebracht in samenvattende bewoordingen en passende kleuren. Vanuit dit nieuwe perspectief kun je zèlf komen tot een inzicht en een oplossing.

Naast het hebben van een eigen praktijk, werk ik sinds een aantal jaar met heel veel plezier op basisschool Piet de Springer in Langbroek. Daar sta ik één dag per week voor groep 5/6 en op de andere dagen begeleid ik leerlingen met een indicatie en geef ik RT en MRT aan leerlingen die daarvoor in aanmerking komen.